loading...

روغن های صنعتی

دانستنیهای دنیای روغن

بهزاد بازدید : 93 1400/04/27 نظرات (0)

کوپلینگ

یک سازه تحت تاثیر مجموعه ای از نیروهای مختلف در شرایط گوناگون قرار می گیرد . این نیروهای وارده بر اساس طراحی سازه مورد نشر سطوح مختلفی از نیروهای کششی را به میلگرد های موجود در یک سازه بتن مسلح و یا بخش های بتنی یک سازه کلی وارد می اورند . با عنایت به این مهم اتصال میلگرد ها در یک سازه بتن مسلح و یا بخش های بتنی یک سازه کلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند . استفاده از وصله های مكانیكی در آیین نامه ها و استانداردهای بین المللی مانند ACI-318 و همچنین در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان توصیه گردیده است. با توجه به وجود مشكلات عدیده ی اجرایی در سازه های بتنی سنگین به دلیل استفاده از میلگردهای قطور، به كارگرفتن وصله های مكانیكی راه گشا بوده و علاوه بر ایجاد وصله مطمئن، سایر مشكلات جانبی مرتبط با تراكم آرماتور در سازه های بتنی را نیز برطرف می نماید. علاوه بر این در هر سازه بتنی در حدود 15% آرماتور مصرفی به صورت وصله پوششی در بتن باقی می ماند. با استفاده از اتصالات مكانیكی نه تنها از باقی ماندن آرماتور به صورت مهار پوششی آرماتور جلوگیری می گردد، بلكه ضایعات آرماتور نیز به حداقل كاهش می یابد. وصله مکانیکی (Mechanical Splice) یک قطعه مکانیکی برای ایجاد اتصال بین دو میلگرد است که این امکان را برای آماتور فراهم میکند که در ناحیه ی اتصال نیز رفتاری مانند میلگرد یکپارچه داشته باشد. سهولت استفاده، قابلیت اطمینان، تمامیت ساختاری، و حداقل ازدحام میلگرد مزایای استفاده از سیستم اتصال مکانیکی هستند.سیستم وصله مکانیکی نیازهای مخاطبین خود را تحت کشش، فشرده سازی و بارگذاری های چرخه ای را برطرف می‌کند. اتصال مکانیکی بهینه‌ترین نوع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اتصال میلگرد است و تمامی ضوابط و مقررات آیین نامه های ملی و بین المللی را ارضا می‌نماید.

مزایای رزوه و کوپلر نسبت به اورلپ - آرمان سازه پدیده - کوپلر

فورجینگ

فرآیند جوشکاری فورجینگ سربه سر در سال 1953 میلادی با هدف استفاده در صنعت حمل و نقل ریلی ابداع شد و سپس کاربرد آن در صنعت ساختمان توسعه یافت. با گسترش روزافزون ساخت و ساز و رشد شهرها و بلند مرتبه سازی،موضوع مقاوم سازی و استحکام سازه های بتنی به منظور حفظ جان و سرمایه ساکنین در اهمیت قرار گرفت. به دلیل وجود بارهاي کششی، خمشی و پیچشی زیاد در سازه هاي بتنی، نحوه درست اتصال میلگردها در بتن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد که با این روش تا حد بسیار زیادی ضعف در اتصال میلگردها از بین خواهد رفت. روش جوشکاری فورجینگ سر به سر جزء روش های جو شکاری ذوبی کامل به شمار نمی آید، بلکه نوعی روش جوشکاری فاز جامد است که عمل اتصال را بدون ذوب کردن کامل فلز پایه به انجام می رساند. پیکر بندی مجدد اتم ها با حرارت دهی سطحی در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد رخ داده و اتصال به کمک تغییر فرم پلاستیک به وجود آمده از بهم فشردگی ایجاد می شود.

بهزاد بازدید : 95 1400/03/09 نظرات (0)

استفاده از میلگرد یکی از ارکان صنعت ساختمان ‌سازی می باشد. اتصال میلگردها به هم از طرق مختلفی انجام می ‌پذیرد که از بین آنها می ‌توان به مواردی مانند اتصال اورلپ و یا اتصالات مکانیکی و کوپلینگ و غیره اشاره کرد. جوش فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد هم یکی از همین روش‌ ها می باشد.

جوشکاری فورجینگ چیست؟
جوشکاری فورجینگ یا سر به‌ سر میلگرد یکی از روش ‌های رایج در روند اتصال میلگردها به یکدیگر می باشد. در این روش، شعله‌ ای از ترکیب گاز اکسیژن با یک گاز سوختنی دیگر که معمولاً گاز استیلن است ایجاد می ‌کنند و با استفاده از شعله، سر دو میلگرد را تا حدی گرما می ‌دهند تا دو سر میلگردها نرم شده و حالت خمیری به خود بگیرد؛ سپس تحت اعمال فشار، را به هم متصل می ‌کنند. این نوع از اتصال هم طرفداران و هم مخالفان زیادی دارد. در ادامه به بررسی معایب این روش اشاره می کنیم:

معایب جوشکاری فورجینگ
در دهه شصت میلادی، روند اتصال میلگرد با روش جوشکاری فورجینگ بسیار متداول بوده است. در آن زمان مهندسان و ساختمان ‌سازان فکر می ‌کردند که استفاده از روش فورجینگ باعث استحکام بالاتری در مناطق جوش می ‌شود و چون میلگردها به روش اورلپ کنار هم قرار نگرفته ‌اند و سر به سر جوش‌ خورده ‌اند باعث کاهش هزینه مصرف میلگرد و صرفه  ‌جویی اقتصادی نیز می ‌شوند؛ ولی بعدها با گذر زمان معایب این روش رو شد و دیگر در دنیا چندان مورد استفاده قرار نمی‌ گیرد ولی متأسفانه کماکان روش جوش فورجینگ یا همان جوش سر به سر میلگرد در ایران طرفداران پر و پا قرصی دارد و جزو متداول ‌ترین روش‌ های جوشکاری و اتصال میلگرد به‌ حساب می ‌آید. چندی از معایب روش جوش فورجینگ با گاز اکسی استیلن شامل:

در جوشکاری میلگرد از گاز اکسی استیلن برای حرارت دادن استفاده می‌ شود که در هنگام استفاده از این گاز نمی ‌توان میزان حرارت وارده به سر میلگردها را کنترل کرد و بنابراین، این عامل می ‌تواند روی کیفیت این روش اتصال اثر گذاشته و جزو معایب آن به حساب آید.
کار با دستگاه مورد استفاده در روند جوش فورجینگ کاری تخصصی است و نیاز به نیروی کار ماهر و دوره ‌دیده دارد و اگر از نیروی کار با مهارت کم استفاده شود به ‌طبع، کیفیت کار و استحکام جوش و بنابراین استحکام ساختمان زیر سؤال خواهد رفت.
طول مدت زمانی که دو سر میلگردها گرما و حرارت می ‌بینند کاملاً تقریبی بوده و با تجربه به ‌دست ‌آمده است و هیچ روند و مقیاس دقیقی برای آن وجود ندارد. این عامل باعث می ‌شود که کمی تغییر در مدت ‌زمان گرمادهی، باعث تغییر در کیفیت کار نهایی شود که در اینجا نیز به اهمیت وجود نیروی کار ماهر و با تجربه صد درصد پی ببریم.
در صورتی‌ که آرماتورها یا همان میلگردها حرارت ببینند، دچار تغییرات ساختاری شده و تا اندازه بسیار زیادی از مقاومتشان کاسته می‌ شود. بنابراین سازه ‌ای که میلگردهایش توسط روش جوش سر به سر میلگرد ساخته ‌شده ‌اند، در مقابل باد تأثیرپذیر است.
تغییرات آب و هوایی نیز به ‌شدت روی کیفیت کار نهایی جوش فورجینگ یا جوش سر به‌ سر میلگرد تأثیر دارد. هر چقدر آب ‌و هوای منطقه سردتر باشد، باعث کاهش کیفیت و افزایش خاصیت شکنندگی در محل اتصال و جوشکاری میلگردها می‌ شود. از این ‌رو کیفیت کار در مناطق سرد سیر با کیفیت کار در مناطق گرمسیر بسیار متفاوت میباشد.
دمای محیط روی سرعت سرد شدن قسمت حرارت دیده شده تأثیر بالایی دارد. اگر زودتر و سریع ‌تر از حد معمول سرد شود کیفیت جوش پایین ‌تر آمده و قابلیت شکنندگی میلگردها از ناحیه جوش فورجینگ بالاتر می ‌رود.
میزان فشار اعمال ‌شده برای چسباندن دو سر میلگردها هم باید دقیق و یکسان باشد. اگر بنا به هر دلیلی (که می ‌تواند نقص در دستگاه اعمال فشار یا ماهر نبودن نیروی کار باشد) این فشار کم‌ و زیاد شود، جوش خوردن میلگردها هم در تمام نقاط یکسان نخواهد بود و از استحکام میلگردها کاشته می‌ شود.

در این تصویر انجام عملیات فورجینگ میلگرد را مشاهده می‌کنید.

بهزاد بازدید : 92 1400/02/13 نظرات (0)

تفاوت گریس با روغن صنعتی:
گریسها نیاز به نگهداری و دفعات استفاده کمتر دارند اما در نقاط دور از دسترس ابزار ها نمی توانید از گریسها استفاده کنید این جور وقت ها باید از روغن صنعتی استفاده کنید علاوه بر این گریسها خاصیت خنک کنندگی و پاک کنندگی ندارند اما به شدت از ورود گرد و خاک به قسمت های مختلف دستگاه جلوگیری میکنند و نسبت به روغن های صنعتی مقرون به صرفه هستند.

گریس چیست؟
گریس ساخته شده از ماده ژلاتینی است که دارای انواع مواد افزودنی ها و مواد غلیظ کننده است که این ماده غلیظ کننده به قسمت هایی از دستگاه که فشار زیادی را متحمل می شوند میچسبد و کاکرد آن را راحت تر می کند اما گاهی هم از انواع صابون ها در ساخت آن ها استفاده می شود.

تاثیر رنگ بر عملکرد گریسها:
گریسها دارای رنگ های متفاوتی اند که هر رنگ نشان دهنده استفاده متفاوت آن هاست مثلا رنگ سبز با محیط زیست سازگاری بسیاری دارد به گریسهای سیاه رنگ گریسهای گرافیتی گفته می شود که زمانی استفاده می شوند که شرایط کاری سختی وجود دارد گریسهای آبی رنگ مناسب برای استفاده در دماهای پایین اند و بر عکس گریسهای قرمز برای دماهای بالا استفاده می شوند. 

درج تبلیغات خرید روغن موتور در سایت دیوار

 گریس بهران یاقوت EP3:

این محصول جز انواع محصولات پرفروش برند بهران بوده و قیمتی مناسب دارد و با توجه به مقدار این محصول که به صورت بشکه ای است طول مصرف طولانی مدت نیز دارد البته این ویژگی بسته به مقدار استفاده ی این روغن بوده است.

این محصول پرفروش را می توانید به صورت آنلاین و یا حضوری از فروشگاه های قابل اطمینان خریداری کنید 

فورمولاسیون گریس بهران یاقوتEP3  :

این روانکار بر پایه ی صابون لیتیوم ساخته شده است که در کنار مواد افزودنی ساختار مناسبی را به وجود آورده است. اکثر روغن های صنعتی و هم چنین گریس نسوز ها با توجه به برند آن ها تقریبا دارای ساختار یکسانی هستند.

بهران بردبار320 بهران بردبارF460 بهران گردان (UTTO (20W-40 بهران بردبارF150 بهران هیدرولیک HFDU46 بهران برش 12 بهران برش 34 بهران برش15 بهران یاقوت ep2 بهران بافت 22 بهران بافت 32 بهران مقاومK220 بهران کمپرسور VDL32

برای خرید انواع روغن موتور به آگهی رایگان سایت شهر24 مراجعه کنید

بهزاد بازدید : 86 1400/01/31 نظرات (0)

وقتی با خود فکر می کنید که روغن های صنعتی مناسب برای شما کدام است ممکن است از قبل بدانید که ویسکوزیته مربوط، مهمترین ویژگی برای دستیابی به روغن های مصرفی است . اما روغن های بی شماری وجود دارد که دارای درجه و ویسکوزیته مشابه هستند. به عنوان مثال SAE 50 ضخیم تر است ، در واقع آنها همان ویسکوزیته هستند اما کاملا برای درجه ی مصرفی شما متفاوت است . حتی اگر یک روانکار با قیمت یک روغن صنعتی یکسان یاشد ، برای اهداف مشابه ساخته می شوند ( از نظر عملکرد و ویسکوزیته) ، ساختار آنهاست که باعث می شود آنها برای عملکردهای خاص متفاوت و موثر باشند .

درج تبلیغات در سایت ایستگاه رایگان و موثر

ساختار افزودنی هر نوع روان کننده و یا روغن صنعتی تفاوت عمده ای بین انواع صنعتی و خوردو ایجاد میکند . در حالی که روغن موتور و روغن دنده هر دو دارای مواد افزودنی ضد سایش هستند و برای روغنکاری، نیاز به خنک کننده و محافظت از آنها است . روغن های صنعتی در معرض فشار های صنعت قرار میگیرند : محیط های پرفشار با تماس منظم با آلاینده های ماند خاک و آب هستند. در حقیقت، فشار بالا به روان کننده خاصی احتیاج دارد که در حین کار، سطح مناسبی از ضخامت بین سطوح دنده ها ایجاد کند و تعاملی بین دنده ها ایجاد کند . روغن های صنعتی باید ضمن تحمل روغنکاری برای ماشین های دارای حالت روان، قادر به تحمل این شرایط باشند.

قیمت و خرید روغن های صنعتی

فروش انواع روغن های صنعتی باثبت آگهی رایگان در سایت شهر24

روغن های مرکب

روغن های صنعتی دنده مرکب معمولا با چرخ دنده های کرم صنعتی استفاده می شود ( ترکیبی که پیچ با دنده مشبک میشود ) که به روان کننده ویسکوزیته بالاتری نیاز دارد . روغن های دنده ای ترکیبی با 4-6 ٪ اسید چرب بلند یا مصنوعی برای افزایش روانکاری طراحی شده اند.

از آنجا که هر صنعت نیاز های خاص خود را دارد، شرکت اکسیر صنعت آسیا روغن های صنعتی را ارائه می دهد که کاملا با محیطی که در آن کار میکنید سازگار است. طیف گسترده ای از روان کننده های صنعتی و یا هان روغن های صنعتی ما شامل روغن های صنعتی دنده ، روغن صنعتی هیدرولیک ، روغن صنعتی کمپرسور ، روغن های صنعتی انتقال حرارت و طیف گسترده ای از گریس برای نامگذاری برخی از محصولات ما میباشد. همچنین ما از توربین های با کیفیت بالا و روغن های صنعتی پیشگیرانه ایی زنگ زدگی را برای همه ی نیاز های شما فراهم میکنیم. 

روغن های پلی گلیکول

روغن های صنعتی پلی گلیکول مایعات غیر نفتی هستند و به طور بالقوه میتوانند در تعدادی از کاربردهای صنعتی محافظت یکسان و یا بهتری را ارائه دهند. این میتواند از چرخ دنده های بسته شده تا یاتاقان ها و کمپرسورها متفاوت باشد. روغن های صنعتی پلی گلیکول هیچ خطری برای برنز، مس یا اجزای برنجی وسایل ایجاد نمیکنند ، اما آنها برای استفاده با چرخ دنده های ساخته شده از آلیاژ برنز آلومینیومی پیشنهاد نمیشود.

بهزاد بازدید : 85 1400/01/16 نظرات (0)

گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی را بررسی و مطالعه کند، گزارش طرح توجیهی(معادل واژه انگلیسی Feasibility Study Report) نام دارد. طرح توجیهی ابعاد مختلف یک پروژه از قبیل بازار، فنی و مالی را بررسی میکند و به سه قسمت تقسیم می‌شود. بخش‌های طرح توجیهی را می‌توان به صورت زیر تقسیم کرد:

 تجزیه و تحلیل مالی یا Financial Analysis: به منظور بررسی و آنالیز ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی صورت می‌گیرد. 

 مطالعه بازار یا Market Study: که در آن ابعاد مختلف بازار محصولِ طرح توجیهی بررسی می‌شود. این ابعاد عبارتند از کمبود، بازار هدف، عرضه، تقاضا و 

توجیه‌پذیری فنی یا Technical Feasibility : به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی همچون فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزاتِ تولید و ساختار اجرائی طرح انجام میشود. 

طرح توجیهی چیست؟

 گزارش طرح توجیهی 

گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد، گزارش طرح توجیهی یا Feasibility Study Report نام دارد.

بهزاد بازدید : 118 1399/12/16 نظرات (0)

سیلیکونها: این دسته از روغن های پایه سنتتیک از گروه پلیمرهای غیر آلی بوده  و بدلیل داشتن زنجیره های بلند در ساختار شیمیایی، یک سیلیکون الاستومر را ایجاد می کنند که از مزایای آن می توان به پوشش طیف دمایی وسیع از -۷۳ درجه سانتیگراد تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد اشاره نمود. نمونه ای از ساختار شیمیایی این نوع روغن پایه سنتتیک در شکل ۴ آورده شده است. 

silicone base oil

درج تبلیغات رایگان در سایت شهر24



روغن سیلیکون:

سیلیکوسان بسپار شده مایع، با زنجیره‌های جانبی آلی را می‌توان روغن سیلیکون نام نهاد. روغن سیلیکون دارای اتم‌های متغیر سیلیکون و اکسیژن است. روغن سیلیکون دارای غلظت‌های (ویسکوزیته) متفاوتی است که با در نظر گرفتن ساختار زنجیره پلیمری از بازه 40 تا 1000 متغیر و موجود می باشد.

خصوصیات و ویژگی‌های روغن سیلیکون:

روغن سیلیکون، غیر سمی، بدون بو و غیر اشتعال‌زا است. به خاطر دارا بودن خاصیت روغن کاری شونده و پایداری حرارتی خاص، از روغن‌های سیلیکون در صنایع بسیار زیادی استفاده می گردد.

صنعت‌هایی که روغن سیلیکون در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل استفاده از روغن سیلیکون در صنعت داروسازی، استفاده از روغن سیلیکون در صنعت خودروسازی و استفاده از روغن سیلیکون در حوزه‌های نظامی و صنعت هوا و فضا میباشد.

روغن سیلیکون 1000 خریدوفروش موادشیمیایی درشیمی من

خواص روغن سیلیکون:



1. بدون مزه و چسبندگی بسیار متغیر.
2. کشش سطحی بسیار پایین روغن سیلیکون.
3. روغن سیلیکون عامل دی الکتریک بسیار خوبی است.
4. روغن‌های سیلیکون دارای خواص ضد کف (آنتی فوم) بوده و در صنایع غذایی استفاده گسترده‌ای دارد.


کاربردهای مختلف روغن سیلیکون:


1. روغن سیلیکون در صنعت هوا و فضا به عنوان روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار می‌گیرد به خاطر دارا بودن خواص ضد برش.
2. روغن سیلیکون در فرآیند تخمیر در کارخانه‌های دلسترسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
3. تمامی منسوجات به پرداخت کاری نرم نیاز دارند، از روغن سیلیکون جهت به وجود آوردن این نرمی استفاده می‌شود.
4. روغن سیلیکون به عنوان جایگزینی برای مایع زجاجی چشم در طی بسیاری از اعمال جراحی استفاده می‌شود به دلیل اینکه، هیچ ماده دیگری خلوص این روغن را ندارد.
5. روغن سیلیکون در پمادها و کرم‌های پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.
6. از روغن سیلیکون جهت روغن کاری ابزار آلات پزشکی استفاده می‌شود.
7. از روغن سیلیکون جهت روغن کاری در نجاری استفاده می‌شود.
8. روغن سیلیکون در تهیه اسپری‌های روان کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
9. روغن سیلیکون در تهیه محلول‌های ضد زنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.




بهزاد بازدید : 71 1399/11/28 نظرات (0)


گریس صنعتی چیست؟

گریس روان کننده نیمه جامد است. گریس به طور کلی از صابون امولسیون با روغن معدنی یا روغن گیاهی تشکیل شده است. ویژگی بارز گریس ها این است که آنها دارای ویسکوزیته اولیه بالایی هستند، که با استفاده از برشی، افت می کنند تا اثر یاتاقان روغن کاری شده با روغن ویسکوزیته تقریبا همان روغن پایه را که در گریس استفاده می شود، تاثیر بگذارند. این تغییر ویسکوزیته، نازک شدن برشی نامیده میشود. گریس صنعتی گاهی اوقات برای توصیف مواد روان کننده که به جز مواد جامد نرم و یا مایعات با ویسکویته بالا هستند استفاده میشود، اما این مواد خاصیت برشی نازک کننده گریس صنعتی را نشان نمیدهند. به عنوان مثال ، ژله های نفتی مانند وازلین معمولا به عنوان گریس طبقه بندی نمیشوند. صنعت حمل و نقل تنها برای یک دهه با توجه به استفاده از این محصولات تاثیرات چشمگیری داشته است به طوری که در همه ی موارد مصرفی از جمله شرکت های حمل و نقل دریایی، خوارکی ها و صنعت به طور قابل توجهی مورد استقبال قرار گرفته است .

گریس ها برای مکانیسم هایی استفاده می شود که فقط به ندرت ممکن است روغن کاری شوند و جایی که روغن کاری در جای خود باقی نماند استفاده می شود. آنها همچنین به عنوان سیلانت عمل میکنند تا از ورود آب و مواد غیر قابل فشار 

.جلوگیری کنند. یاتاقان های روغنی به دلیل ویسکوزیته بالا دارای ویژگی اصطکاک بیشتری هستند

انواع گریس صنعتی

گریس های صنعتی برای انواع اتومبیل ها بکار برده میشود و شما در هنگام خرید گریس های صنعتی باید به این نکته توجه کنید که محصولی را خریداری میکنید تا از بروز مشکلات آلودگی محیط زیستی جلوگیری کند. گریس های صنتعی در انواع و اقسام مختلف تولید و روانه بازار میشود. گریس های لیتیم ، گریس های آلومینیوم، گریس های ضد اسید، گریس های خوارکی، گریس های دریایی، گریس های سدیم و گریس های کلسیم که جزء بهترین و با کیفیت ترین انواع این محصولات صنتعی میباشد و میتواند با هر هزینه ایی که دارید و کارایی که لازم دارید آن را خریداری کنید. این نوع از گریس ها با روغن های صنعتی مخلوط میشود و باعث افزایش روغن کاری مخلوط شده و همچنین باعث افزایش درجه حرارت بالا و خاصیت فشار شدید خواهد بود. در حین استفاده WS2 موجود در مخلوط روی قطعات جفت گیری / متحرک پوشانده می شود که به نوبه خود اصطکاک را کاهش داده و روانکاری و توانایی تحمل بار را برای چرخه های بسیار طولانی تر بهبود می بخشد . برخی از متداولترین گریس ها برای فشار بسیار بالا و ارتعاشاتی که حاوی سرب هستند بسیار مناسب می باشد و در بلبرینگ ها و رولربیرینگ ها ، یاتاقان های های بسیار پیچیده نیز از کارایی بالایی برخوردار هستند.

خرید و فروش گریس صنعتی

این مایعات کاربردی و مواد افزودنی نقش اصلی در حمل و نقل ، ساخت و ساز و یا صنعت دارو سازی دارا می باشند. از آنجایی که این محصولات صنعتی را میتوان سنتز کرد ، گاهی اوقات انتخاب یک گریس از میان چندین گریس های مرغوب کاری خاص و بسیار دشواری است. شما میتوانید با مراجعه به شرکت اکسیر صنعت آریا و استفاده از راهنمایی ها و مشاوره های متخصصین و کارشناسان مربوط در این زمینه بهترین محصول را با توجه به نوع کارایی که لازم دارید و بهترین قیمت موجود در بازار روغن ها و گریس ها انتخاب و خریداری نمایید و این شرکت میتوانید با توجه به سبقه ی خود با اطمینان خاطر محصولی با کیفیت را در اختیار شما قرار دهد.

روغن و گریس صنعتی

روغن های مصنوعی و روغن های گیاهی و گریس ها طی سالیان متمادی با روغنهای معدنی مخلوط شده است. اما اخیرا ما شاهد ظهور روغن و گریس های مصنوعی مبتنی بر گلیول هستیم . ما بیشتر آن را در روغن های مصنوعی برای ماشین آلات با دنده های فراوان و درجه حرارت بالا مشاهده خواهیم کرد. البته لازم به ذکر است که همیشه روغن ها با گریس های صنعتی سازگار نیستند. شما میتوانید با مخلوط کردن یک اونس توفویلو ده اونس روغن خود در دمای اتاق این کار را انجام دهید زمان زیادی به طول نمی انجامد اگر روغن در گریس بدون جمع شدن در یک نقطه حل شود ، روغن با گریس صنعتی سازگاری دارد و میتوانید آن را در مصارف صنعتی و ... بکار ببرید.

روغن و گریس صنعتی

از آنجا که هر صنعت نیاز های خاص خود را دارد، شرکت اکسیر صنعت آسیا روغن های صنعتی را ارائه می دهد که کاملا با محیطی که در آن کار میکنید سازگار است. طیف گسترده ای از روان کننده های صنعتی و یا هان روغن های صنعتی ما شامل روغن های صنعتی دنده ، روغن صنعتی هیدرولیک ، روغن صنعتی کمپرسور ، روغن های صنعتی انتقال حرارت و طیف گسترده ای از گریس برای نامگذاری برخی از محصولات ما میباشد. همچنین ما از توربین های با کیفیت بالا و روغن های صنعتی پیشگیرانه ایی زنگ زدگی را برای همه ی نیاز های شما فراهم میکنیم .

برای آشنایی با سایر روغن های صنعتی به سایت شهر24 مراجعه کنید.

برای فروش روغن های صنعتی خود آگهی رایگان خود را در سایت شهر24 ثبت نمایید


بهزاد بازدید : 83 1399/11/16 نظرات (0)

روغن آب صابون و کاربردش

نتیجه تصویری برای روغن آب صابون

کلیه دستگاه های دارای سیستم روغنکاری روغن می توانند از نظارت بر رطوبت روغن استفاده کنند. آب صابون باعث کاهش عملکرد روغن می شود، چه به عنوان روان کننده، خنک کننده، عایق یا اهداف دیگر استفاده می شود. رطوبت بی نظیر روغن های آب صابون در اندازه گیری روغن، فعالیت آب روغن را به طور مداوم کنترل می کند، که مستقیما حاشیه ایجاد آب صابون آزاد را در روغن نشان می دهد. بر خلاف روش های نمونه گیری سنتی، که می تواند روزها یا هفته ها برای به دست آوردن نتایج آزمایش طول بکشد، اندازه گیری مدوام روغن آب صابون عملکرد تجهیزات قابل اطمینان را در همه زمان ها تضمین می کند.

اندازه گیری روغن آب صابون شما را قادر می سازد تا فواصل خدماتی را برنامه ریزی کرده و از خرابی برنامه ریزی نشده برای حمایت از برنامه های پیشگیری از مراقبت جلوگیری کنید. همچنین خطر خرابی قطعات ماشین های حساس و گران قیمت را کاهش می دهد، در حالی که نیاز به فعال سازی سیستم های خشک کردن روغن فقط در صورت لزوم خواهد شد. این امر به ویژه در کاربردهایی که عواقب آلودگی آب زیاد است، از جمله توربین ها، موتورهای دریایی و کارخانه ها مهم است.

روغن های آب صابون به عنوان روغن های خنک کننده مورد مصرف قرار میگیرند. به طور معمول برای از بین بردن گرمای اضافی از موتور احتراق داخلی از این محصول استفاده میکنند . موتور گرم گرما را منتقل می کند که معمولا از طریق مبدل حرارتی عبور می کند، به طول معمول نوعی رادیاتور معروف به کولر روغن نیز می باشد.

روغن خنک کننده دوباره به داخل آب گرم می رود تا دائما آن را خنک کند. روغن های آب صابون معمولا برای خنک کردن موتورهای موتور سیکلت با کارایی بالا که خنک نیستند مورد استفاده قرار میگیرند. به طول معمول، بشکه سیلندر به روش سنتی موتورخنک می ماند، اما سر سیلندر از خنک کننده اضافی سود می برد. از آنجا که در حال حاضر سیستم گردش روغن برای روانکاری وجود دارد، این روغن نیز به سر سیلندر متصل شده و به عنوان مایع آب صابون و یا همان روغن خنک کننده مورد مصرف قرار میگیرد. روغن آب صابون، به ظرفیت روغن اضافی، سرعت بیشتر جریان از طریق پمپ روغن و یک کولر روغنی نیاز دارد.

اگر خنک کننده ها برای بیشتر زمان اجرا( مانند موتورهای هوایی در پرواز یا موتور سیکلت های در حال حرکت و یا  ماشین آلات سنگین )اثبات شود، خنک کننده روغن آب صابون یک روش ایده آل برای مقابله با مواقعی است که نیاز به خنک کننده اضافی دارد( مانند الیاف موتور هواپیما قبل از برخاستن، با موتور سیکلت در ترافیک شهری ). اما اگر موتور یک موتور مسابقه است که همیشه مقادیر زیادی گرما تولید می کند، آب یا خنک کننده مایع ممکن است ارجح باشد.

<h2>مزایا و کاربرد روغن آب صابون</h2>

روغن از نقطه جوش بالاتری نسبت به آب برخوردار است، بنابراین می توان از آن برای خنک کردن وسایل، در دمای 100 درجه سانتیگراد یا بالاتر استفاده کرد. با این حال، سرمایش آب تحت فشار نیز ممکن است بیش از 100 درجه سانتیگراد باشد. روغن آب صابون یک عایق الکتریکی است، بنابراین می تواند در داخل یا در تماس مستقیم با تجهیزات الکتریکی مانند ترانسفورماتورها استفاده شود. آب خنک کننده می تواند برای موتور فاسد کننده باشد و باید حاوی یک مهار کننده خوردگی، مهار کننده زنگ زدگی باشد، درحالی که روغن به طور طبیعی برای جلوگیری از خوردگی کمک می کند. بنابراین، اگر در اثر خرابی واشر، روغن آب صابون باید وارد شود؛ به عنوان مثال، محفظه احتراق یا ریخته گری، میتواند به عنوان بهترین  روغن آب صابون از آن بهره بگیرید. اما اگر آب خنک کننده نیز به همین ترتیب باشد، ممکن است آسیب قابل توجهی در موتور ایجاد شود.

در بعضی مواقع روغن خنک کننده ممکن است به خنک کننده اجسام در حدود 200-300 درجه سانتیگراد محدود شود، در غیر اینصورت روغن ممکن است باعث تخریب و حتی رسوبات خاکستر شود. ممکن است آب خالص تبخیر یا جوشانده شود، اما نمیتواند تخریب شود، گرچه ممکن است آلوده و اسیدی شود. در صورت نیاز به مایع خنک کننده به سیستم، آبه به طور کلی در دسترس است، اما ممکن است روغن نباشد بنابراین بهتر است همیشه از روغن آب صابون برای روانکاری و روند بهتر ماشین آلات و موتورهای ماشین آلات استفاده کرد.

در سایت  شهر24 بدون واسطه با فروشنده های انواع روغن آب صابون آشنا شوید


در صورتیکه خود فروشنده هستید  آگهی رایگان خود را در سایت شهر۲۴ ثبت نمایید


بهزاد بازدید : 63 1399/11/08 نظرات (0)


روغن آن دسته از مایعات هستند، که با آب مخلوط نمی شوند و به دلیل آن که چگالی آنها کمتر از آب است، روی آب شناور می مانند. اصولاً روغن به چربی اطلاق می شود که در دمای اتاق معمولاً به حالت مایع باشد. روغن ها هم همچون چربی ها متشکل از تری گلیسرید، مونوگلیسرید و مقداری هم دی گلیسرید می باشند. از آنجا که روغن حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشده است، در دمای اتاق مایع می باشد. روغن ها انواع مختلف دارند. می توانند روغن صنعتی بوده یا تنها برای مصارف خوراکی مورد استفاده قرار گیرند. از برندهای معروف تولید کننده انواع روغن صنعتی می توان به روغن صنعتی شل، کاسترول، موبیل، بی پی و روغن توتال اشاره کرد. اکثر شرکت های تولید کننده روغن های صنعتی از شرکت های بزرگ نفتی جهان می باشند. اما امروزه شرکت هایی هستند که به صورت تخصصی در زمینه تولید روغن و گریس صنعتی فعال می باشند. که می توان به شرکت های نظیر روغن فوکس و کلوبر اشاره کرد.


روغن صنعتی

کاربرد روغن های صنعتی

روغن های صنعتی طیف وسیعی از روانکارهای صنعتی را تشکیل می دهند که در صنایع مختلف کاربرد بسیار وسیعی دارند. بیشترین کاربرد انواع روغن های صنعتی در کشتیرانی و صنایع دریایی، صنعت تولید سیمان، حمل و نقل هوایی، صنایع شیمیایی، داروسازی، صنایع غذایی، صنعت برق، چاپ و بسته بندی، صنایع فلزکاری، نساجی و... کاربرد دارند. روغن های صنعتی با ویسکوزیته پایین با غلظت کم و ویسکوزیته بالا با غلظت بالا تولید می شوند. همچنین این نوع روغن ها عموما با پایه مینرال یا سنتتیک تولید شده که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند. روغن های سنتتیک عموما طول عمر و پایداری بالاتری نسبت به روغن های مینرال دارند.

انواع روغن صنعتی

روغن هیدرولیک، روغن های با شاخص گرانروی (VI) بالا و یا روغن هیدرولیک بدون روی (Zinc free)
روغن های گردشی جهت استفاده در ماشین های صنعتی دارای سیستم های گردشی و هیدرولیکی
انواع روغن های دنده معدنی و سنتتیک (Synthetic) با پایه PAO (Poly-Alpha-Olefin) و PAG (Polyalkylene Glycol)
روغن های پمپ وکیوم و پمپ های دیفیوژن با پایه سیلیکون جهت استفاده در صنایع اتمی و اتاق های خلا
روغن های ترانسفورماتور و عایق الکتریکی
روغن های انتقال حرارت معدنی و سنتتیک جهت استفاده در سیستم های انتقال حرارت بسته و غیر مستقیم تا دمای 360 درجه سانتیگراد
روغن های امولسیون شونده، روغن های آب صابون و روغن های کشش
روغن های عملیات حرارتی جهت انواع عملیات کوئینچینگ قطعات فولادی و آلیاژهای مختلف
روغن های کمپرسورهای هوا از نوع مارپیچی و تیغه ای و همچنین کمپرسورهای روتاری اسکروو کمپرسورهای گاز
روغن های کمپرسورهای سرمایشی مخصوص سرد خانه ها و سیستم های تهویه
روغن های توربین جهت استفاده در انواع توربین های بخاری، آبی و گازی صنعتی در نیروگاه های برق، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها
روغن های ویژه ماشین ابزار، روغن های برش، مته کاری، تراشکاری و فرزکار فلزات آهنی
روغن با گرید خوراکی مخصوص صنایع غذایی و داروسازی جهت استفاده در دستگاه هایی که در نزدیکی مواد خوراکی کار می کنند.
روغن های زنجیر

خرید روغن صنعتی

در سایت  شهر24 بدون واسطه با فروشنده های انواع روغن صنعتی آشنا شوید

در صورتیکه خود فروشنده هستید  آگهی رایگان خود را در سایت شهر۲۴ ثبت نمایید

بهزاد بازدید : 64 1399/10/28 نظرات (0)


تفاوت بین ضد یخ سبز و نارنج



در واقع تفاوتی بین هدف استفاده از انواع ضد یخ خودرو وجود ندارد. هر دو، وظیفه جلوگیری از یخ زدن و یا داغ شدن موتور را دارند که این به محل زندگی شما بستگی دارد. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می کنید، این مایع از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند. در غیر این صورت باید خیالتان راحت باشد که این مایع از یخ زدن موتور شما جلوگیری خواهد کرد.

این مایع علاوه بر محافظت از موتور در شرایط آب و هوایی مختلف، باعث جلوگیری از زنگ زدگی خودرو می شود. سیستم خنک کننده خودرو از قطعات فلزی تشکیل شده است. این قطعات آمادگی زنگ زدن را دارند. این مایع همچنین مانع تشکیل رسوب می شود. این رسوبات کارایی سیستم خنک کننده را کاهش می دهد و منجر به فرسوده شدن موتور می شوند.

مایع خنک کننده های مدرن حاوی افزودنی های ضدکف (آنتی فوم) می باشند.جلوگیری از تشکیل کف در سیستم خنک کننده، میتواند کارایی آن را افزایش دهد. در نتیجه موتور عملکرد بهتری خواهد داشت.


تکنولوژی

استفاده از ضد یخ
استفاده از ضد یخ

یک تفاوت بزرگ بین مایع خنک کننده سبز و ضد یخ نارنجی و مایع رادیاتور وجود دارد. اولی از فناوری افزودنی غیر آلی استفاده می کند، در حالی که دومی از فناوری اسید آلی استفاده می کند.

مایع خنک کننده سبز از تکنولوژی افزودنی غیر الی استفاده می کند. این فناوری قدیمی تر از دو مورد دیگر می باشد. تولید کننده ها این مایع خنک کننده را برای خودروهای قبل از ۲۰۰۰ ساختند. رادیاتور بسیاری از این خودروها از مس و فلز تشکیل شده است. مواد غیر آلی در ساختار شیمیایی خود حاوی کربن نیستند. این نوع از مایع خنک کننده، افزودنی های ضد زنگ دارد. بهترین زمان برای تعویض این مایع خنک کننده دو تا سه سال بعد می باشد.

ضد یخ نارنجی رنگ از فناوری اسید آلی استفاده می کند. این ماده حاوی مواد شیمیایی کربن دار می باشد. ماشین های مدرن در سیستم خنک کننده به جای مس و فلز از نایلون و الومینیوم استفاده می کنند. افزودنی های مایع خنک کننده نارنجی علاوه بر خنک کردن موتور، از زنگ زدگی و پوسیدگی جلوگیری می کند.

یک نوع دیگر از مایع خنک کننده هم وجود دارد که با ضد یخ متفاوت است. این مایع از فناوری OAT ساخته شده است و همرنگ مایع رادیاتور به رنگهای زرد، صورتی، قرمز یا آبی می باشد. این مایع ۴ تا ۵ سال دوام دارد و بهترین زمان تعویض این مایع خنک کننده پس از طی مسافت ۱۵۰۰۰۰ مایلی می باشد.


ترکیبات

ضد یخ سبز
ضد یخ سبز

ترکیبات اصلی ضد یخ سبز ، سیلیکات و فسفات می باشد. این ترکیبات ضد زنگ می باشند. دلیل استفاده از فسفات این است که آنها میتوانند با مواد معدنی در آب سخت فعل و انفال کنند. پس استفاده از آب سخت باعث ایجاد رسوب می شود. علاوه بر این مواد شیمیایی، مایع خنک کننده سبز حاوی پروپیلن گلیکول یا پروپیلن اتیلن می باشد. بسیاری از تولید کنندگان از پروپیلن به جای اتیلن استفاده می کنند، چرا که کمتر سمی ست.این ماده نقش ضد یخ را دارد و از یخ زدن موتور جلوگیری می کند.

از طرف دیگر، ضد یخ نارنجی، حاوی کربوکسیلات می باشد که ضد زنگ می باشد و عمر طولانی دارد. چیزی که آن را منحصر به فرد می سازد، این است که کربوکسیلات فقط با سطح فلزی وارد فعل و انفعال می شود. برخلاف فسفات و سیلیکات که کل سطح فلز را پوشش می دهد. استفاده از کربوکسیلات مزایای زیادی برای موتورهای مدرن دارد و از آلومینیوم در دمای بالا محافظت می کند. همچنین انتقال گرمای بهتری انجام می دهد.


ترکیب ضد یخ های مختلف ممنوع!

ضد یخ قرمز
ضد یخ قرمز

یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می شود: آیا امکان ترکیب ضد یخ سبز و نارنجی وجود دارد؟ متاسفانه بسیاری از شما این کار اشتباه را انجام می دهید. ترکیب ضد یخ سبز و نارنجی ایده خوبی نیست. همانطور که گفتیم یکی از ترکیبات غیر آلی و دیگری از ترکیبات شیمیایی الی استفاده می کند. مخلوط کردن این دو باعث یک فعل و انفعال شیمیایی می شود که یک ژل ایجاد می کند. سیستم خنک کننده نیاز به مایع دارد نه یک ضد یخ چسبناک!

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید


بهزاد بازدید : 54 1399/10/21 نظرات (0)


در مجموع ضد یخ‌های معدنی عمر کوتاه‌تری نسبت به نمونه‌های آلی دارند و باید آنها را زود به زود تعویض کرد. در واقع زمان تعویض ضد یخ معدنی به طور متوسط حدود یک سال است. البته ضدیخ هایی هم از همین نوع وجود دارند که گاه تا دو سال می‌توانند خاصیت خود را حفظ ‌کنند.


در سوی دیگر قضیه ضدیخ‌های آلی قرار دارند. زمان تعویض ضد یخ آلی معمولا بلندتر از نمونه‌های معدنی بوده و حداقل به سه سال می رسد. در واقع این دسته از ضد یخ‌ها که از نظر کمیت دست پایین را در بازار دارند طول عمر بیشتری را نسبت به رقیبان معدنی خود به نمایش می‌گذارند. این تفاوت طول عمر به دلیل استفاده از مواد متفاوت در تولید ضد یخ‌های معدنی و آلی نسبت به یکدیگر است.


البته باید به این نکته توجه داشت که زمان تعویض ضد یخ به عوامل مختلفی وابسته است و نمی‌توان آن را یک امر مطلق قلمداد کرد. به این معنی که ممکن است در شرایط متفاوت زمان تعویض ضد یخ برای دو خودروی یکسان کاملا متفاوت باشد. با این حال زمان تعویض ضد یخ در خودروهای سواری به طور متوسط حدود دو سال خواهد بود. به این معنی که اگر شما تحت هر شرایطی از وجود ضد یخ در خودروی خود استفاده می‌کنید، پس از گذشت دو سال باید به فکر تعویض آن با ضد یخ تازه باشید.
چه زمانی ضدیخ خودرو را تعویض کنیم؟
آگاهی از زمان تعویض ضد یخ
برای آگاهی از زمان تعویض ضد یخ باید وضعیت آن را به دقت مورد بررسی قرار داد. یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن کیفیت ضد یخ استفاده شده در خودرو را مورد بررسی قرار داد بویدن آن است. به منظور انجام این کار باید کاپوت خودرو را باز کرده و پس از گشودن محفظه‌ی مربوط به نگهداری مایع خنک کننده‌ی خودرو بوی آن را استشمام کنید. اگر ضد یخ بویی شبیه به سوختگی از خود متصاعد کرد زمان تعویض ضد یخ فرا رسیده است. به این ترتیب باید ضد یخ کهنه را از خودرو خارج کرد و آن را با ضد یخ تازه جایگزین نمود.


علاوه بر آن از طریق توجه به تغییر رنگ مایع ضد یخ نیز می‌توان به زمان تعویض ضد یخ پی برد. به این معنی که اگر رنگ ضد یخ به طور کامل تغییر کرده باشد نشان از فاسد شدن و از دست رفتن خاصیت آن دارد. در پاره‌ای اوقات رنگ ضد یخ از حالت عادی خارج شده و شکل و شمایلی شیری رنگ می‌یابد. یکی از دلایل این اتفاق نشت کردن بنزین به رادیاتور یا سایر بخش‌های سیستم خنک کننده‌ی خودرو است. این امر می‌تواند به دلیل وجود عیب و ایراد در واشرها یا سایر قطعات داخلی خودرو رخ دهد. به این ترتیب علاوه بر تعویض ضد یخ باید فکری هم به حال تعمیر یا تعویض قطعات داخلی معیوب نمود.


از دیگر ترفندهایی که می‌توان به کمک آن از زمان تعویض ضد یخ آگاهی یافت لمس کردن مایع خنک کننده‌ی خودرو است. در حالت عادی مایعی که به عنوان ضد یخ در خودروهای سواری به کار می‌رود از نظر ظاهر شباهت فراوانی به روغن موتور دارد. به این معنی که درست مانند آن از حالتی لزج برخوردار است. به این ترتیب اگر هنگام لمس کردن این مایع چنین حالتی احساس نگردد یا وجود دانه‌هایی در آن حس شود، ضد یخ خاصیت خود را از دست داده است و نیاز به تعویض دارد.


زمان تعویض ضد یخ
با توجه به این که ضد یخ ماده‌ای نیست که کف کند، در صورت مشاهده‌ی کف یا چیزی مشابه با آن در مایع خنک کننده‌ی خودرو باید به فکر تعویض ضد یخ کهنه و جایگزینی آن با ضد یخ تازه باشید. دلیل وجود کف در مایع خنک کننده‌ی خودرو می‌تواند ورود هوا به سیستم خنک کننده‌ی خودرو باشد. یکی از کاستی‌هایی که منجر به این موضوع می‌شود وجود حفره، سوراخ یا ترک خوردگی در قسمتی از واتر پمپ است که وظیفه‌ی مکش را بر عهده دارد. در صورت مشاهده‌ی این مشکل چاره‌ای جز تخلیه کردن کامل مایع خنک کننده ی خودرو نیست. پس از آن باید واتر پمپ و سایر اجزای تشکیل دهنده‌ی سیستم خنک کننده‌ی خودرو عیب‌یابی شده و ایراد مربوطه شناسایی و برطرف گردد. سپس می‌توان مایع خنک کننده‌ی تازه را به سیستم خنک کننده‌ی خودرو وارد نمود.


در این میان روش ساده‌ی دیگری هم وجود دارد که از طریق آن می‌توان سالم بودن ضد یخ موجود در رادیاتور خودرو را مورد بررسی قرار داد. به این منظور می‌توانید مقداری از محلول موجود در رادیاتور خودرو که تلفیقی از آب و ضد یخ است را درون ظرف تمیزی ریخته و آن را در جایخی یخچال قرار دهید. اگر این محلول پس از گذشت مدت معینی یخ زد نشان از آن دارد که ضد یخ موجود در آن نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. اما اگر محلول یاد شده پس از سپری شدن چندین ساعت به همان حالت عادی باقی ماند نشان از آن دارد که درصد ضد یخ موجود در آن و همچنین کیفیت ضد یخ کاملا مناسب است.


به هر حال مواردی که به آنها اشاره شد از جمله ترفندهای ساده‌ای هستند که به کمک آنها می‌توان زمان تخلیه کردن ضد یخ کهنه و جایگزین نمودن آن با نمونه‌ی جدید را تشخیص داد.


نکات مهم درباره ضد یخ
معمولا اکثر ضد یخ‌های موجود در بازار حالتی شفاف دارند و به رنگ سبز هستند. البته می‌توان نمونه‌هایی از آنها که در قالب رنگ‌های متفاوت دیگری تولید شده‌اند را نیز در کنار نمونه‌های سبز رنگ یافت. در این میان عده‌ای از فروشندگان با استفاده از شگردهای تبلیغاتی پیش پا افتاده متفاوت بودن رنگ انواع و اقسام ضد یخ را به کیفیت بالاتر یا پایین‌تر آنها ربط می‌دهند. موضوعی که از صحت کافی و سندیت محکمی برخوردار نیست و تنها عاملی برای گمراه کردن خریداران محسوب می‌شود. بنابراین هیچ‌گاه رنگ متفاوت ضد یخ را به حساب بهتر بودن یا بدتر بودن کیفیت آن نگذارید. در واقع آن‌چه تضمین کننده‌ی کیفیت یک ضد یخ است نه رنگ متفاوت آن که معتبر و خوش‌نام بودن برند سازنده‌ی آن خواهد بود.


نکته‌ی دیگری که در رابطه با رنگ ضد یخ‌ می‌توان به آن اشاره کرد این است که عده‌ای از افراد به بهانه‌ی مشابه بودن رنگ ضد یخ‌های مختلف آنها را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. در حالی که هم رنگ بودن دو ضد یخ متفاوت هرگز به معنی کیفیت مشابه آنها نخواهد بود. بنابراین ترکیب کردن آنها با یکدیگر امر کاملا مضری به شمار می‌رود و باید کاملا از آن پرهیز نمود. در مجموع هیچ گاه دو ضد یخ ناهمگون را حتی در صورت داشتن تشابه فراوان با یکدیگر ترکیب نکنید.


برخی از انواع و اقسام ضد یخ‌ را می‌توان توسط آب رقیق کرد. به منظور انجام این کار همواره باید از آب جوشیده شده که املاح آن به طور کامل صاف و جدا شده‌اند استفاده کرد. چرا که وجود این املاح می‌تواند به طور کامل در وظایف رایج ضد یخ اختلال به وجود آورد. علاوه بر آن فرایند رقیق کردن ضد یخ نیز باید دقیقا مطابق با دستورالعمل ارائه شده توسط سازندگان آن انجام شود.


به این معنی که نباید درصد آب اضافه شده به ضد یخ را بیشتر یا کمتر از حد استاندارد در نظر گرفت. در غیر این صورت مسلما ضد یخ رقیق شده از کیفیت و کارایی لازم برخوردار نخواهد بود.


در صورت اضافه شدن ضد یخ به خودرو باید به مدت چند روز (حدود یک هفته) میزان مایع خنک کننده‌ی موجود در رادیاتور و همچنین صحت و سلامت قطعات و اجزای مختلف به کار رفته در سیستم خنک کننده‌ی خودرو را مورد بررسی قرار داد تا دچار نشتی نشده باشند. این امر باید در خودروهای قدیمی که قطعات مختلف آنها عمر قابل توجهی را پشت سر گذاشته‌اند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


دلیل اصلی این کار آن است که وجود ضد یخ در مجاری موتور موجب باز شدن منافذ گرفته شده در سیستم خنک کننده‌ی خودرو می‌شود و تا حدی بر بخش‌هایی که دچار خوردگی یا پوسیدگی هستند بیش از سایر بخش‌های خودرو تاثیر می‌گذارد. بنابراین شاید در صورت اضافه شدن ضد یخ به خودرو ناگهان در بخش‌های کهنه و فرسوده‌ی آن حفره یا ترک‌هایی ایجاد شود و شاهد بروز نشتی در آنها باشیم.


برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید


بهزاد بازدید : 53 1399/09/03 نظرات (0)

 چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟


تقریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که همگی وظایف بسیار حساس و دقیقی را بر عهده دارند؛ در صورتی که در عملکرد صحیح هر یک از این سیالات اختلال ایجاد شود حوادث ناگواری در انتظار سرنشینان خودرو خواهد بود.

از جمله این سیالات کاربردی می‌توان به روغن هیدرولیک، روغن گیربکس یا واسکازین و روغن ترمز اشاره کرد. آیا تاکنون در ذهن خود با این سوالات روبه‌رو شده‌اید که زمان تعویض روغن هیدرولیک و مایع ترمز چه وقت است؟ عمر مفید این سیالات در حال کارکرد در خودرو چقدر است؟ آیا روغن هیدرولیک تازه در نرمی و عملکرد فرمان تاثیر دارد؟ آیا روغن ترمز تازه در قدرت ترمزگیری تاثیر دارد؟ آیا تعویض روغن گیربکس در نرمی و بی‌صدا کارکردن گیربکس موثر است؟ چگونه می‌توان دریافت که این سیالات خواص فیزیکی و شیمیایی خود را از دست داده و یا اصطلاحا فاسد شده‌اند؟ در این نوشتار سعی شده است که به بخشی از این‌گونه سوالات پاسخ داده شود.

* روغن هیدرولیک

خودرویی که دارای فرمان هیدرولیکی است، به یک منبع انرژی برای کمک به راننده در هنگام پیچیدن و دور زدن مجهز است. بیش تر فرمان‌هایی که از چنین منبع انرژی برخوردارند هیدرولیکی‌اند. وقتی راننده غربیلک فرمان را می‌چرخاند، پمپ هیدرولیک، روغن مربوطه را تحت فشار به سیستم فرمان خودرو انتقال می‌دهد تا به واسطه اهرم‌بندی مناسب، چرخ ها به راحتی به طرفین گردش کنند. روغن هیدرولیک مانند روغن های دیگر از اختلاط روغن پایه و مواد افزودنی تولید می شود که می تواند با توجه به نوع روغن پایه و مواد افزودنی، کاربردهای مختلفی در سیستم های گوناگون داشته باشد. 

روغن هیدرولیک را می‌توان پرمصرف‌ترین روغن صنعتی نامید، از این‌رو با توجه به مصرف بالا و کاربردهای متنوع و شرایط کاری گوناگون، این روغن نیز از تنوع بالایی برخوردار است. در واقع روغن هیدرولیک در یک سیستم نقش انتقال‌دهنده انرژی را بازی می کند و در صورتی که این روغن دچار مشکل شود، این وظیفه به خوبی انجام نشده و سیستم با اختلال یا توقف در کارکرد روبه رو می‌شود. به طور کلی وظایفی که از یک روغن هیدرولیک انتظار می رود، روان‌کاری، انتقال نیرو، کاهش اصطکاک و سایش، محافظت از زنگ‌زدگی اجزای سیستم و سازگاری با تمام اجزای سیستم است. روغن‌های هیدرولیک به‌شدت به آلودگی هایی که وارد آن‌ها می شوند حساس بوده و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها در اثر آلودگی و ایجاد شرایط سخت کاری تغییر می‌کند. 

بیش‌تر افراد بر این باورند که روغن هیدرولیک نیز باید همچون روغن موتور، زمان و یا کیلومتر کار‌کرد مشخصی داشته باشد، در حالی‌که این موضوع در روغن‌های صنعتی و به خصوص روغن هیدرولیک به تنوع تجهیزات، شرایط گوناگون کارکرد و نوع کاری که روغن در سیستم انجام می‌دهد بستگی دارد، از این رو نمی توان برای تمام انواع روغن‌های هیدرولیک مورد استفاده در خودروهای مختلف زمان کارکرد یکسانی را تعریف نمود و آن را مبنای کار سیستم قرار داد. روغن های هیدرولیک عموما دارای افزودنی‌هایی هستند که تجهیزات هیدرولیک را در مقابل سایش، خوردگی و اصطکاک محافظت می‌کنند. افرودنی‌های این نوع روغن معمولا چندمنظوره بوده و میزان آن‌ها در روغن هیدرولیک نباید به هر دلیلی کاهش یابد. تغییر در وضعیت روغن هیدرولیک به واسطه تیره شدن یا مات شدن ظاهری رنگ آن، استشمام بوی سوختگی از روغن، تغییرات در گرانروی یا ویسکوزیته و همچنین کف کردن آن قابل تشخیص است. 

ادامه کار با روغن اکسیدشده نیز منجر به تشدید سایش در تجهیزات متحرک و ایجاد مشکل در سیستم فرمان خودرو می‌شود که باعث جمع شدن لجن در مخزن و لوله‌ها می‌گردد. در صورتی‌ که هیچ یک از علائم فوق در روغن هیدرولیک مشاهده نشود، توصیه می‌شود بر اساس توصیه شرکت سازنده و کارشناسان خودرو، این سیال پس از هر 120 هزار کیلومتر پیمایش خودرو به طور کامل تعویض شود. ضمنا به این نکته نیز باید توجه داشت که هرگز روغن‌های هیدرولیک حتی با ویسکوزیته یکسان را نباید با هم مخلوط کرد.

* روغن گیربکس

یکی از روغن‌هایی که در خودرو مصرف می‌شود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) است. این روغن‌ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ‌دنده‌ها و متعلقات آن‌ها در برابر فشار وارده محافظت می‌کند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت‌تری کار می‌کند، اغلب از روغن دنده گیربکس قوی‌تر می‌باشد. این روغن‌ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (گرانروی SAE) طبقه‌بندی می‌شوند. این روان‌ساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه ‌دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد. 

واسکازین نیز مانند سایر روغن‌ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به‌موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن می‌شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد. معمولا هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز تعویض می شود. با فرض متوسط عمر سیستم کلاچ خودرو با در نظر گرفتن ترکیبی از رانندگی در داخل شهر و جاده حدود 100 هزار کیلومتر کارکرد باشد، پس در هر بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ که با باز شدن کامل گیربکس همراه است، این سیال نیز تعویض می‌شود. 

این موضوع در مورد خودرو‌های دارای گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکس‌ها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند. تعویض دنده‌ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می‌شود. تمامی این اعمال و کنترل قسمت‌های مختلف توسط نرم‌افزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام می‌گیرد. 

در داخل گیربکس‌های اتوماتیک AL4 که در خانواده 206 دیده می‌شود، از روغن مخصوصی استفاده شده که اصطلاحا به روغن‌های مادام‌العمر (Lifetime) معروفند. منظور از این اصطلاح این نیست که هیچ‌گاه نیاز به تعویض نخواهند داشت، بلکه حکایت از مدت زمان زیاد کارکرد آن‌ها دارد. 

روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آن‌ها به بیرون نشت می‌کند و همچنین کارکردن طولانی‌مدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن می‌شود.

* مایع ترمز

مایع ترمز یا در اصطلاح عامیانه، روغن ترمز توسط بیش تر رانندگان امروزی مورد بی توجهی قرارگرفته و باوجود اهمیت حیاتی آن متاسفانه بسیاری از رانندگان و حتی تعمیرکاران لزومی به تعویض آن نمی‌بینند. مایع ترمز در سطوح کیفی خاصی تولید می شود و بر اساس کد استانداردی که از سوی اداره حمل و نقل امریکا برای روغن ترمزها تعیین شده سه نوع روغن ترمزDOT5 ،DOT4 و DOT3 در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شماره DOT بزرگ‌تر نشان‌دهنده بالاتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهتر و تحمل بیشتر آن است. 

روغن ترمز DOT3 بر پایه ترکیبات پلی‌الیفاتیک با نقطه جوش حداقل 369 درجه فارنهایت، DOT4بر پایه استربورات با نقطه جوش حداقل 414 درجه فارنهایت و DOT5متشکل از پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان بر پایه سیلیکون یا نقطه جوش حداقل 468 درجه فارنهایت است. از میان استانداردهای ذکرشده، انواع DOT3 و DOT4تقریبا عملکرد مشابهی دارند، ولی نقطه جوش DOT4 بالاتر است. اما DOT5 کاملا یا این دو متفاوت بوده و جاذب رطوبت نیست و فقط باید در سیستم هایی استفاده شود که لاستیک‌ها و درزبندی‌ها با آن سازگار باشد، زیرا در غیر این صورت سیستم دچار خوردگی و نشتی خواهد شد. 

میانگین دمای جوش مایع ترمز پس از سه سال کارکرد، به دلیل جذب رطوبت، تا حد خطرناکی پایین می‌آید. بسیاری از کارشناسان بر تعویض مایع ترمز هر یک یا دو سال یک بار بر حسب شرایط کارکرد خودرو تاکید دارند منطق آن‌ها بر پایه این واقعیت است که مایع ترمز با پایه گلیکولی، رطوبت واردشده به سیستم را جذب می‌کند و مایع ترمزی که رطوبت را جذب کرده باشد باعث ایجاد ترک‌های میکروسکوپی در سیستم ترمز و نهایتا نشتی و ورود هوا می‌شود. این مشکل در مناطق آب و هوایی مرطوب بیش‌تر مشهود است. مایع ترمز خودروها فقط بعد از یک سال، به طور میانگین دو درصد رطوبت جذب می کنند؛ بعد از 18ماه سطح آلودگی می‌تواند بیش از سه درصد شود و پس از چند سال آلودگی مایع ترمز به هفت تا هشت درصد رطوبت می‌رسد. افزایس میزان رطوبت سبب ایجاد حباب‌های ریز در مایع ترمز می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیستم ترمز چرخ‌های جلوی خودرو که خطوط انتقال نیمه‌فلزی دارند، گرمای بیش‌تری نسبت به چرخ‌های عقب تولید می‌کنند؛ این دمای بالا نیازمند مایع ترمزی است که بتواند آن را تحمل کند. 

این نوع سیالات چون پایه گلیکولی دارند، خاصیت جذب آب و رطوبت در آن‌ها وجود دارد تا بتوانند رطوبت موجود در سیستم را جذب کنند تا مانع پوسیدن سیستم ترمز و از بین رفتن مدارها شود اما هر ماده ای که چنین قابلیتی دارد بالاخره به نقطه اشباع هم می‌رسد و در این زمان رطوبتی که وارد سیستم می‌شود برای روغن ترمز قابل جذب نیست و این رطوبت ممکن است در قسمت‌های مختلف سیستم جمع و باعث بروز اشکال شده و بعد از مدتی باعث فاسد شدن روغن ترمز شود. در آن صورت دمای جوش روغن پایین آمده و در شرایطی که ترمزهای پی در پی یا شدید گرفته می‌شود روغن ترمز به جوش می آید و باعث به اصطلاح خالی شدن ترمز می‌شود. بنابر این توصیه می‌شود روغن ترمز حداقل هر دو سال و یا ۶۰هزار کیلومتر به طور کامل از سیستم تخلیه و تعویض شود.


برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید

بهزاد بازدید : 56 1399/07/21 نظرات (0)


عرضه و تقاضا باید قیمت روغن موتور را در بازار تعیین کند

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، امروز بیشتر تولیدات داخلی به دلیل سونامی افزایش قیمت ارز، دستخوش تلاطم‌های زیادی از جمله کمبود مواد اولیه، گرانی هزینه تولید و از همه مهمتر دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده توسط دولت شده اند. گرانی ارز تاثیر زیادی بر قیمت تولیدات مختلف گذاشته و موجب کاهش واردات برخی مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای و در نهایت افزایش بهای تمام شده محصولات می‌شود.
 
از این رو افزایش نرخ ارز به شدت حاشیه سود اکثر صنایع کشور را کاهش و هزینه‌های تولید آن‌ها را افزایش داده است، چرا که رابطه نرخ ارز با واردات، رابطه معکوس و منفی است؛ یعنی با افزایش نرخ ارز، قیمت کالا‌های وارداتی بالا می‌رود.
 
نرخ ارز در کشور ما نقش لنگری را دارد که برخی از بخش‌ها به طور مستقیم از آن تاثیر می‌پذیرند. بخش دیگر به صورت غیر مستقیم با کاهش حجم واردات به بازار داخلی فشار وارد می‌کند و سبب کاهش تولید داخلی می‌شود در نتیجه میزان صادرات ما نیز به تبع آن کاهش می‌یابد.
 
زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یافته و تورم به همراه خواهد آورد که بر همه بخش‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارد.
 
گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد ۲۴ حاکی از آن است که افزایش قیمت به تمامی محصولات و کالا‌ها رخنه کرده است؛ از فولاد و قطعه گرفته تا خودرو و لاستیک هیچ کدام از صعود قیمت در امان نمانده‌اند، اما برخی از محصولات بدون افزایش قیمت در کارخانه، بازار، متولی گرانی آن شده است.
 
روغن موتور نیز از رسته محصولاتی است که بدون در نظر گرفته شدن افزایش قیمت در کارخانه، تقاضا در بازار باعث گرانی آن شده است، اما تولید کننده از این گرانی بی نصیب مانده است!
 
گران شدن قیمت روغن پایه برای تولید، قیمت روغن موتور و روغن‌های صنعتی را گران کرد. مشاهدات میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که از ماه گذشته قیمت روغن موتور در بازار به‌طور متوسط ۳۰ درصد گران شده است. شرکت‌های داخلی نیز فروش روغن‌های صنعتی را کاهش داده اند تا بر اساس نرخ ارز قیمت‌های جدید را اعلام کنند. از آنجا که شرکت‌های دولتی می‌توانند از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند، تخصیص ارز ۴۲۰۰ از دو سال گذشته متوقف شده است. افزایش قیمت آن‌ها کمتر بوده است؛ اما شرکت‌های خصوصی افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند.

تاثیر گرانی ارز بر تولید روغن موتور

در همین رابطه زاده حیدری، مدیر فروش شرکت ایرانول در گفتگو با اقتصاد ۲۴ دلایل نحوه گرانی قیمت روغن در بازار بدون اجرای سیاست‌های افزایش قیمت در برخی کارخانه‌های تولیدی را چنین تشریح کرد: بخش عمده‌ای از محصولات شرکت‌ها از گروه‌های متفاوت روغن‌های موتوری تشکیل شده که برای خودرو‌های دیزلی و بنزینی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این محصولات از جهت نرخ‌گذاری در اختیار سازمان حمایت است.
زاده حیدری
زاده حیدری توضیح داد: نحوه این نرخ گذاری به این صورت است که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیشنهاد قیمت شده و به شورای رقابت ارسال می‌شود و در این بخش قیمت‌ها طبق ضوابط تعیین و ابلاغ می‌شود.
 
وی تصریح کرد: از سال گذشته با سازمان حمایت برای چگونگی اخذ مجوز برای افزایش قیمت تولیدات روغن موتور مکاتبات متعددی صورت گرفته است، اما تاکنون مجوز افزایش قیمت به انجمن تولیدکنندگان روغن موتور داده نشده است.
 
 
مدیر فروش شرکت ایرانول ادامه داد: آخرین مجوز افزایش این محصول به اردیبهشت سال ۱۳۹۷ برمی گردد. در آن زمان طبق ارائه مستندات از سوی تولیدکنندگان روغن موتوری، درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت روغن موتور به سازمان حمایت داده شد، اما تنها مجوز ۶۰ درصدی برای روغن موتور‌های دیزلی و ۷۰ درصدی برای روغن موتور‌های بنزینی داده شد و از آن زمان (۱۳۹۷) تاکنون فروش بر پایه قیمت اعلام شده انجام می‌گیرد.
 
وی افزود: از اواخر سال گذشته با توجه به جهش ناگهانی قیمت ارز، با ارئه مستندات از سوی تولیدکنندگان روغن موتور مکاتبات برای افزایش قیمت روغن موتور با سازمان حمایت آغاز شد. نهایتاً طی چهار ماه گذشته مستندات ۴ شرکت اصلی تولیدکننده توسط انجمن تولیدکنندگان روانکار به سازمان حمایت ارائه شد که به دلیل بورسی بودن هر ۴ شرکت تمام این اطلاعات در کدال شرکت‌ها نیز در دسترس است.
 
زاده حیدری گفت: اکنون پس از مکاتبات متعدد و ارائه این مدارک و مستنداتی برای بررسی به سازمان حمایت، تا به این لحظه هیچ دستورالعملی مبنی بر افزایش قیمت به ما داده نشده است.
 
 
این مسئول در شرکت تولید کننده روغن موتور گفت: اکنون زیان این شرکت‌ها در برخی از محصولات به بیش از ۷۰ درصد نیز رسیده است.
 
به گفته این مسئول، تا دو سال گذشته ارز مورد نیاز واردات این محصولات با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شد که این امتیاز نیز همچون سایر صنایع از شرکت‌های تولید کننده روانکار سلب شد و در بخش دیگر پس از عدم تخصیص ارز دولتی به ناچار ارز حاصل از صادرات محصولات این شرکت، برای ارز واردات مواد اولیه تامین می‌شد که آن هم به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد، افزایش نرخ ارز و هزینه‌های تحریم باعث شد این ۲۰ درصد مواد وارداتی تولید به چندین برابر قیمت به دست شرکت برسد.
 
زاده حیدری ادامه داد: خریداران مواد افزودنی مورد نیاز تولید روغن موتور در شرایط تحریم نمی‌توانند به طور مستقیم با فروشندگان خارجی در ارتباط باشند لذا مجبورند مواد مورد نیاز برای واردات را از طریق تریدر‌ها تهیه کنند، این‌ها به اصطلاح هزینه‌های تحریم است که نقش مهمی در افزایش قیمت تمام شده مواد افزودنی وارداتی داشته است.
 
مدیر فروش شرکت ایرانول یادآور شد: برخی دیگر از مواد مورد نیاز تولید از بورس کالا خریداری می‌شود که همین مواد از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون بیش از ۱۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
 
وی تصریح کرد: پالایشگاه‌های مادر مثل پالایشگاه تهران، بندرعباس و ... مواد تولیدی خود را بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داده اند، این در حالی است که شرکت‌های تولید روغن موتور مانند شرکت ایرانول مجوز افزایش قیمت ندارند، اما باید مواد اولیه تولید را گران خریداری کنند.

فاصله زیاد بین قیمت کارخانه تا بازار روغن موتور

این مقام مسئول تاکید کرد: در این زمان اگر تولیدات شرکت ایرانول و سایر شرکت‌ها کاسته شود، باید پاسخگوی تمام شرکت‌ها و سازمان‌های نظارتی باشند، اما به وضعیت تولید و قیمت تمام شده محصولات هیچ توجهی نمی‌شود، این در حالی است که سهامدار این شرکت‌ها شخص نیست؛ به طور مثال سهامدار شرکت ایرانول، شستا است، اما شرکت ایرانول طی این دو سال ناچار به فروش محصولات با ضرر و زیان شده است.

زاده حیدری افزود: دو سال است که هیچ مجوزی برای افزایش قیمت‌ها صادر نشده است در حالی که نرخ ارز و مواد اولیه همچنان رو به افزایش است.
 
وی با اشاره به تفاوت قیمت روغن موتور تولید شده در کارخانه با قیمت آن در بازار، گفت: فاصله قیمت‌ها بسیار متفاوت است، به طور مثال شرکت ایرانول یک محصول خود را با قیمت ۲۲۰ هزار تومان به فروش می‌رساند، اما در بازار همین محصول با رقمی معادل ۳۵۰ هزار تومان به مصرف کننده فروخته می‌شود؛ چون عرضه و تقاضا در بازار، نرخ واقعی خود را پیدا می‌کند.
 
این مسئول گفت: البته نرخ محصولات شرکت‌های خصوصی به مراتب گران‌تر از قیمت تولیدی شرکت ایرانول است. در حال حاضر قیمت‌ها به صورت دستوری تعیین می‌شود و این موضوع تبعات زیادی بر تولید و حتی بازار گذاشته است.
 

مدیر فروش شرکت ایرانول در پایان تاکید کرد: افزایش نرخ ارز، گرانی مواد اولیه تولید و در نهایت قیمت گذاری و محدودیت‌های دولتی توان تولید را گرفته و زیان‌های بسیاری را به بخش تولید کشور وارد خواهد کرد.


برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید

بهزاد بازدید : 50 1399/06/09 نظرات (0)

رومیزی مکرومه با مدل، سایز و رنگ دلخواه شما، بسیار شیک،

برای اطلاع بیشتر و قیمت و سفارش رومیزی مکرومه به صفحه اینستاگرام mehrbaaft@ مراجعه کنید و یا واتس آپ به شماره 09021102723 پیام ارسال کنید.

قابل ارسال به سراسر کشور

https://static.shahr24.com/Files/GalleryImage/2020/8/20200719_112100-done_Fixd.jpg

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

بهزاد بازدید : 89 1399/04/29 نظرات (0)

وبلاگ روغن صنعتی:وظایف ضدیخ چیست؟ نکات مهم در انتخاب و تعویض ضدیخ ماشین

در مورد ضرورت و اهمیت سیستم خنک کننده موتور خودرو در مقاله ” سیر تا پیاز عملکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو” توضیحات جامعی داده شد. در سیستم های خنک کننده موتور خودرو با مایع خنک کننده ( Coolant) در مورد مایع خنک کننده که به جرات می توان گفت رکن اساسی سیستم خنک کننده موتور خودرو می باشد، توضیح مختصر داده شد. در این مقاله به تشریح مفصل مایع خنک کننده ( ترکیب ضدیخ/ضدجوش و آب) می پردازیم.

مایع خنک کننده Coolant

به طور کلی سوم گرمایی كه در اثر احتراق در موتور خودرو ایجاد می شود موجب حركت آن مى گردد، یک سوم دیگر از اگزوز خارج می شود. حدود سی درصد حرارت تولید شده موتور خودرو توسط سیستم خنک کننده که بر پایه مایع خنک کننده می باشد از موتور خودرو خارج می گردد. مایع خنک کننده نقش موثری در برقراری تعادل حرارتی خودرو دارد. آب یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده مایع خنک کننده می باشد که به دلیل قدرت بالا در انتقال حرارت به عنوان نخستین مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده خودرو استفاده می گردد.

آب بهترین سیال در دفع حرارت است. با توجه به نقطه انجماد آب ( صفر درجه سانتیگراد) و نقطه جوش آن ( یکصد درجه سانتیگراد)، آب در دماهای بسیار کم و یا زیاد، کاربرد موثر خود به عنوان مایع خنک کننده را از دست می دهد و از طرف دیگر تغییر حجم آب در اثر انجماد نیز موجب تخریب رادیاتور و حتی بخشی از موتور می گردد همچنین خورندگی بالای فلزات در مجاورت آب در شرایط و کارکرد موتور خودرو از جمله ایرادات وارده به استفاده تنهایی آب به عنوان مایع خنک کننده موتور خودرو می باشد. برای رفع معایب مذکور با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ترکیب آب و ضدیخ به عنوان اصلی ترین مایع خنک کننده موتور خودرو مورد توجه قرار گرفت.

ضدیخ/ ضد جوش

ضد یخ سیالی است که از ترکیب یک سیال پایه و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی و بهبود کیفیت ضد یخ تشکیل شده است. در واقع وظیفه اصلی ضد یخ در موتور جلوگیری از خوردگی در موتور است اولویت های بعدی ضد یخ جلوگیری از یخ زدگی یا جوش آوردن موتور در فصول زمستان و تابستان سال است. برای کاهش نقطه انجماد و جوش آن از گلایکول ها به عنوان سیال پایه استفاده می شود. در این ترکیب میزان مشخصی از مواد افزودنی نیز اضافه می گردد. با وجود ترکیب اندک این مواد افزودنی نقش آنها در محصول نهایی حائز اهمیت بالایی می باشند. درصد ترکیب مواد افزودنی موجب متفاوت شدن انواع ضدیخ می گردد. ضد یخ همزمان با دفع حرارت تولید شده، تعادل حرارتی را در کل موتور برقرار می کند. به بیان ساده تر از یخ زدگی یا جوش آوردن موتور در فصول مختلف سال جلوگیری می کند. ضد یخ همچنین ظرفیت حرارتی آب را افزایش می دهد. از طرفی ترکیبات موجود در سیال از تشکیل رسوبات ناشی از املاح موجود در آب در داخل موتور و رادیاتور جلوگیری می کند و از خوردگی قطعات حیاتی خودرو نیز جلوگیری می کند.

وظایف ضد یخ

ضد خوردگی Anticorrosion

شاید تعجب آور باشد مهمترین دلیل استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودرو خاصیت ضدیخ بودن نیست بلکه خاصیت ضد خورندگی و از بین بردن اثرات و خاصیت اکسید شدن فلزات در مجاورت با آب می باشد. مهمترین مشکلی که در غیاب ضدیخ در موتور خودرو ایجاد می شود، خوردگی و پوسیده شدن قطعات موتور و سیستم خنک کننده می باشد.

تصاویر بالا به خوبی نشان می دهد که چگونه عدم وجود یک ضدیخ می تواند به تک تک قطعات موجود در سیستم خنک کننده خودرو آسیب وارد نماید و کارکرد خودرو را با اختلال جدی روبرو نماید. در باور عموم جلوگیری از یخ زدگی شاید مهمترین وظیفه ضدیخ می باشد ولی جلوگیری از رسوب املاح موجود در آب و جلوگیری از خوردگی قطعات مهمترین وظیفه ضدیخ می باشد.

ضد جوش AntiBoil

جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو در شرایط کارکرد سخت موتور خودرو دیگر وظیفه ضدیخ/ ضدجوش خودرو می باشد. یکی از علل اصلی مشاهده صحنه های متعدد جوش آوردن خودروها در تابستان ها عدم استفاده از ضدیخ یا استفاده از ضدیخ با کیفیت پایین می باشد چرا که همچنان برخی رانندگان، اعتقادی به ضرورت استفاده از ضدیخ در فصول گرم سال ندارند و استفاده از ضدیخ به روزهای سرد سال محدود می نمایند.

جوش آوردن خودرو در روزهای گرم تابستان در غیاب ضدیخ

ضد یخ AntiFreez

یکی از مهم‌ترین وظایف ضد یخ، جلوگیری از یخ‌زدگی در ماه های سرد سال می باشد. یخ زدگی آب درون سیستم خنک کننده خودرو با توجه به افزایش حجم آب در زمان انجماد با توجه به قطعات فلزی خودرو، می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری همچون ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و ترکیدن رادیاتور شود. که ضد یخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر می‌شود.

ترکیبات و ساختار شیمیایی ضدیخ

همانگونه که ذکر گردید سیال اصلی در ضد یخ گلایکول ها می باشد. در بیشتر ضدیخ ها از اتیلن گلیکول که به اختصار MEG نامیده می شود استفاده می شود. MEG در مجاورت آب موجب پایین رفتن نقطه انجماد و افزایش نقطه جوش آب می شود. ترکیب اتیلن گلیکول با آب با نسبت های مختلف منجر به تغییر دمای انجماد و جوش می گردد.

جدول رابطه غلظت اتیلن گلیکول با دمای انجماد و دمای جوش

درصد غلظت اتیلن گلیکول نقطه انجماد درجه سانتیگراد نقطه جوش درجه سانتیگراد
0 % 0 100
10 % 4 – 102
20 % 7 – 102
30 % 15 – 104
40 % 23 – 104
50 % 34 – 107
60 % 48 – 110
70 % 51 – 116
80 % 45 – 124
90 % 29 – 140
100 % 12 – 197

جهت رفع مشکل خورندگی آب؛ از مواد افزودنی بازدارنده خوردگی استفاده می شود. در حقیقت نوع ضدیخ براساس نوع ماده افزودنی ضد خوردگی آن مشخص می گردد.

در ضدیخ علاوه بر اتیلن گلیکول و افزدونی هایی برای جلوگیری از خوردگی سایر افزودنی هایی همچون ضد کف، بافرهای PH، پایدارکننده ها ( مواد ضد رسوب، پایدارکننده های سیلیکات) نیز استفاده می گردد.

مشخصات اتیلن گلیکول

مشخصات MEG مورد مصرف در ضدیخ به شرح زیر است:

  • MEG یک ترکیب سمی و بی رنگ است.
  • این ترکیب طعم شیرینی دارد و بنابر احتمال آشامیدن آن وجود دارد.
  • 30 میلی لیتر از آن باعث مرگ یک انسان می شود درحالی که 4 میلی لیتر یک گربه را می کشد.
  • 0.5 تا 1 درصد از این ماده در روغن موتور، موجب خرابی بلبرینگ ها و از کار افتادن آنها می شود.

انواع ضد یخ

عملکرد اصلی مواد بازدارنده خوردگی در ضد یخ، کاهش سرعت خوردگی آلیاژها می باشد. در حقیقت این مواد با ایجاد یک لایه از اکسید فلز روی سطوح فلزی، آن را اثر ناپذیر کرده و از پیشرفت خوردگی جلوگیری می کند. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور اتومبیل های مدرن با حجم موتور کوچکتر و تنش های حرارتی بالاتر، ساختار مواد افزودنی نیز دچار تغییر و تحولات زیادی شد. براساس نوع ماده افزودنی بازدارنده خوردگی، ضدیخ به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند که مهمترین آنها موارد ذیل می باشند:

  • NAP Technology
  • (IAT ( NAP Free
  • OAT
  • Straight OAT
  • (Hybrid OAT (HOAT or GO-5
  • NOAT

براساس نوع ماده افزودنی انواع ضدیخ بالا به ضدیخ پایه معدنی و ضدیخ پایه آلی نیز تقسیم بندی می گردد.

خواص ضروری ضدیخ

از جمله خواص ضروری ضد یخ ها می توان به پایین آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دمای ممکن در زمستان ها، پایداری کافی از نظر شیمیایی و کارکرد، عدم رسوب در دمای بالا، عدم تاثیر نامطلوب بر روی لاستیک های مصرفی سیستم خنک کننده و رنگ خودرو، انتقال مناسب حرارت، آتش زا نبودنو حفاظت حداکثر از خوردگی فلزات می باشد.

انتخاب و تعویض ضد یخ

ضدیخ های مورد استفاده در سیستم خنک کننده به مرور زمان خاصیت ضد خوردگی و ضد یخ / ضد جوش بودن خود را از دست می دهد و این امر می تواند به تمامی قطعات سیستم خنک کننده موتور خودرو آسیب جدی وارد نماید. بنابراین ضروری است که به صورت دوره ای وضعیت ضد یخ خودرو چک گردد.

برخی معتقدند با قرار دادن ضد یخ در فریزر می توان کیفیت آن را سنجید. در صورتی که از این طریق فقط خاصیت ضد یخ آن سنجیده می شود و مهمترین خاصیت ضد یخ – ضد خوردگی- در این روش سنجیده نمی شود. معمولا سازندگان خودرو میزان عمر ضد یخ مورد استفاده در سیستم خنک کننده موتور را با توجه به جنس و آلیاژ قطعات تعیین می کنند و از سوی دیگر بر روی ضدیخ ها نیز زمان مناسب قید می گردد که می بایست به هر دو زمان توجه داشت.

ضد یخ مناسب خودرو و نسبت ترکیب با آب

در انتخاب بهترین روانکارها یا سیال برای هر خودرو، دفترچه راهنمای خودرو مهمترین و مطمئن ترین منبع اطلاعاتی می باشد. انتخاب ضدیخ مناسب خودرو از این امر مستثنی نمی باشد. در دفترچه راهنمای هر خودرو ضدیخ مناسب خودرو نسبت ترکیب ضدیخ با آب و نیز زمان مناسب جهت تعویض ضدیخ بیان گردیده است.

نسبت ترکیب ضدیخ با آب بسیار مهم می باشد چرا که همان طور که در جدول رابطه غلظت اتیلن گلیکول با دمای انجماد و دمای جوش مشاهده گردید، غلظت بالای ضدیخ لزوما منجر به پایین آمدن سطح انجماد مایع خنک کننده نمی باشد.

در دفترچه راهنمای خودروی پژو 405 در مورد نسبت مناسب ترکیب ضدیخ با آب نوشته شده است که نه تنها در شرایط سرد بلکه در طول سال نسبت ضدیخ به آب موجود در سیستم خنک کننده باید بین 50 تا 60 درصد باشد و نیز برای اطمینان از خاصیت ضد خوردگی در مایع خنک کننده، محلول ضد یخ خودرو سالی یکبار باید توســط نمایندگی مجاز بازرسی و هر چهار سال یکبار بدون توجه به مسافت طی شده کاملا تعویض شود. همچنین نوع ضدیخ مناسب ضدیخ بر پایه اتیلن گلیکول بیان گردیده است.

در مورد مایع خنک کننده خودرو پژو پارس هم در دفترچه راهنمای خودرو نسبت مناسب ترکیب ضدیخ با آب در تمام طول سال بین 40 تا 50 درصد بوده و تعویض مایع خنک کننده موتور هر دو سال یکبار ضروری است. و بهترین نسبت اختلاط 46 به 56 ضدیخ و آب و ضدیخ بر پایه اتیلن گلیکول بیان گردیده است.

همچنین برای خودرو سمند LX نسبت اختلاط 46 به 54 ضدیخ و آب بیان گردیده است. لازم به ذکر است دفترچه راهنمای خودروهای فوق آخرین نسخه آپلود شده در وب سایت رسمی سازندگان خودرو در زمان تحریر این محتوا می باشد.

همان گونه که مشاهده گردید نسبت ترکیب ضدیخ و آب و نیز زمان مناسب تعویض ضدیخ برای خودروهای مختلف متفاوت می باشد. همچنین می بایست سعی شود نسبت این ترکیب تا دوره بعدی تعویض ضد یخ حفظ گردد.

برای چک کردن کیفیت ضد یخ تنها راه مراجعه به نمایندگی های خودرو نمی باشد بلکه استفاده از تسترهای ضدیخ راهی آسان و کم هزینه می باشد. مشهورترین تستر ضد یخ، تستر پریستون می باشد.

معمولا رنگ ضدیخ های مصرفی در ایران سبزرنگ می باشد. رنگ سیالات مورد استفاده در خودرو بیشتر برای تشخیص نشتی سیال می باشد. بنابراین رنگ ضدیخ ربطی به کیفیت آن ندارد و هم رنگ بودن ضدیخ ها دلیل بر کیفیت یکسان ضدیخ ها نمی باشد. نکته مهم دیگری در مورد مایع خنک کننده این می باشد که آب مصرفي در ترکیب با ضد يخ بايد داراي سختي بسيار پايين(دی يونيزه) باشد. البته آب دی یونیزه می بایست حتما با ضدیخ (اتیلن گلیکول) ترکیب گردد چرا که آب دی یونیزه به تنهایی بسیار خورنده می باشد موجب آسیب جدی به خودرو می گردد.

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید


تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟